Het AIDA-model. Veel gebruikt daar marketeers, maar hoe werkt het nou precies en waar staat het voor?

Het AIDA-model bestaat uit vier fases. De fases zijn opeenvolgend:

  • Attention/ Aandacht
  • Interest/ Interesse
  • Desire/ Verlangen
  • Action/ Actie

Attention

Attention staat voor de eerste fase van het AIDA-model waarin je de aandacht trekt. Bekijk bijvoorbeeld eens deze video:

https://www.youtu.be/WGooQ8yYC0c

Het bedrijf in de video is erg gefocust op de aandacht te trekken van de klant. Door felle kleuren en overdreven gebruik van effecten trekt het bedrijf je aandacht. Daarnaast prikkelt het bedrijf ook je zintuigen door overdreven spraak. Geslaagd dus!

Interest

Interest de I van het AIDA-model staat voor de fase waarin je de interesse wekt. Hierbij is het van belang dat je de aandacht vasthoud en dit ombuigt tot iets waar de klant iets aan heeft. In het filmpje van de schoonmaakgigant wordt ingespeeld op de behoefte van de klant door te vragen ‘ken je dat probleem ook’? Hierdoor zal een groep zich aangesproken voelen.

Desire

In de vorige paragraaf heb je de interesse gewekt in deze gaan we verder iDesire staat voor de D van het AIDA-model dit is de fase waarin je het verlangen bij de consument trekt. In het voorgaande filmpje wordt het verlangen iets minder goed uitgewerkt. Waar dit beter gebeurd is in dit filmpje:

Door het gebruik van ‘toffe muziek’/ hippe mensen creĆ«ert de kledinggigant in samenwerking met een online warenhuis het idee dat als je dat bepaalde merk draagt je er echt bij hoort. Daardoor zullen mensen eerder geneigd zijn om een aankoop te doen.

Action

Action staat voor de laatste fase van het AIDA-model. In deze fase beweeg je de persoon iets te doen/ uit te voeren. In het voorgaande filmpje wordt je gedirigeerd naar de website van het online warenhuis. Zoals je ziet zeggen ze het niet letterlijk maar je merkt toch op dat ze daarop doelen.

Het uiteindelijke doel van het online warenhuis is dat er aankopen worden gedaan in de website. Het uiteindelijke doel van kledinggigant is dat er aankopen worden gedaan van hun kledingstukken. Dit soort samenwerkingen zie je steeds vaker tussen grote bedrijven. Doordat ze samen 1 campagne draaien scheelt het beiden flink in de kosten.

Hoe het AIDA-model toe te passen op je eigen bedrijf?

Bij het gebruiken van het AIDA-model is het belangrijk dat je altijd uit gaat van je eigen krachten het is daarom belangrijk dat je uitgaat van je eigen krachten. Je ziet vaak dat het fout gaat wanneer bedrijven hun bedrijf naar een invulling van het AIDA-model bewegen die niet realistisch is. Hier 3 tips voor je eigen AIDA-model:

  • Stel vast hoe je wil de aandacht wil krijgen. Schreeuwen werkt, maar past misschien niet bij je bedrijf.
  • Ga uit van je USP’s, wat maakt jouw bedrijf uniek? Je kan ergens het best in zijn, maar als je het niet communiceert weten je klanten het ook niet.
  • Maak geen beloftes die je niet waar kan maken.

Meer lezen dan dit artikel over het AIDA-model? Check dan onze homepagina.

marketingradar - AIDA-Model

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *